Hoe beïnvloed je nu zelf wat je wel en niet ziet in jouw tijdlijn op LinkedIn? Het algoritme van LinkedIn helemaal omzeilen zal je niet volledig lukken. Er zijn mogelijkheden om je feed op LinkedIn een stuk waardevoller te maken voor jezelf. Acties die je kunt nemen. Acties die overigens ook invloed kunnen hebben op de LinkedIn strategie van jouw bedrijf.
Het algoritme
In jouw tijdlijn zie je in eerste instantie updates uit jouw netwerk, posts van bedrijven en onderwerpen die je volgt. Je ziet door LinkedIn aanbevolen en gesponsorde berichten. Ook speelt het algoritme een rol. Het algo-wattes? Het algoritme is eigenlijk een wiskundige formule. In programmeertaal is het een instructie, een stukje code, om een probleem op te lossen. Op social media en internet zorgt deze code ervoor dat jij ziet wat, in dit geval, LinkedIn denkt dat jij graag wilt zien. Het is je vast wel eens opgevallen. Vandaag plaats je een felicitatie onder een bericht van een connectie die een training heeft afgerond. Morgen zie je een bericht van een andere connectie die ook een diploma heeft gehaald.
Het algoritme van LinkedIn zorgt er dus voor dat je meer berichten van een bepaalde connectie of over een bepaald onderwerp te zien krijgt, wanneer jij daar (vaak) op reageert of deze vaak leest.
Verander je tijdlijn
Wat kun je dan zelf doen om je LinkedIn tijdlijn te beïnvloeden? Te bepalen wat en wie je wel of juist niet meer te zien krijgt?
✓ Reageer vooral op berichten van connecties en pagina’s die je interessant vindt. Je gaat dan meer van deze connecties en pagina’s te zien krijgen, maar je zult ook zien dat je meer berichten over dat specifieke onderwerp in je tijdlijn gaat zien van andere connecties of pagina’s die je volgt.
✓ Volg hashtags over de onderwerpen die jou interesseren. Zoek op je computer in het zoekveld naar het # onderwerp dat je wilt gaan volgen en zet daar een # voor. Na het zoeken, zie je hoeveel andere mensen de betreffende hashtag volgen en kun je kiezen voor ‘Follow’ of ‘Volgen’. In de LinkedIn app kun je op een # vermelding klikken in het bericht dat je ziet en vanuit daar de hashtag gaan volgen.
✓ Bezoek de discover hub van LinkedIn en krijg suggesties van pagina’s en connecties om te gaan volgen. Ga hier naar jouw persoonlijke LinkedIn discover hub.
✓ Klik op de 3 puntjes bovenin een willekeurige bijdrage en klik op ‘I don’t want to see this’ of ‘Ik wil dit niet zien’. Geef aan waaarom en LinkedIn zal je minder en na een tijdje helemaal geen berichten meer laten zien van deze persoon of over dit onderwerp.
✓ Met dezelfde 3 puntjes kun je connecties helemaal verwijderen of, wanneer je wel gelinkt wilt blijven, stoppen met het volgen van die specifieke connectie.
Met deze tips kun jij LinkedIn (weer) een stuk waardevoller voor jezelf maken.
Word zichtbaar in de tijdlijn van jouw volgers
Gebruik jij LinkedIn om jouw potentiële klanten te bereiken? Hou dan bovenstaande tips altijd in gedachten op de momenten dat jij op LinkedIn aanwezig bent.
Deel alleen waardevolle en interessante berichten over jouw bedrijf en jouw dienst. Reageer alleen op berichten die jouw interesse hebben met daarbij in gedachten houdend dat jouw volgers dit dus ook zullen zien! Jouw volgers – en dat zijn als het goed is niet alleen zakelijke relaties maar ook jouw potentiële klanten – zien dus ook op welke berichten jíj reageert en weten dus gelijk waar jouw interesses liggen. En andersom; wil je liever niet dat jouw potentiële klant weet hoe jij ergens over denkt? Hou je mening dan voor je op LinkedIn.
Wanneer jouw berichten en interesses aanspreken groeit de kans dat mensen jou blijven en gaan volgen. En laat dat nou precies zijn wat je wilt bereiken als je LinkedIn daadwerkelijk inzet binnen jouw online marketing strategie.
1 reactie op “Je LinkedIn tijdlijn beïnvloeden kun je zelf”
Je hebt echt super leuke tips! Ga je snel bellen 😉