Vergroot jouw lokale online impact met een Google Bedrijfsprofiel

Google Bedrijfsprofiel aanmaken

Heb jij jouw Google Bedrijfsprofiel al geclaimd? Een vermelding op Google Maps is iets wat je liever vandaag nog dan morgen moet regelen. Zeker wanneer jij meer nieuwe klanten wilt bereiken in de buurt van jouw bedrijf. Ook wanneer je een (zakelijke) dienst levert aan jouw klanten. In dit artikel laat ik je de stappen zien hoe je jouw Google Bedrijfsprofiel aanmaakt. Nadat je alle stappen hebt doorlopen en Google jouw bedrijfsvermelding heeft geverifieerd, is jouw bedrijf lokaal veel beter vindbaar. Heb je een vakantiehuis, die je online beter vindbaar wilt maken? Naast het inrichten van een goede Google Bedrijfspagina heeft Google nog een mogelijkheid om beter vindbaar te zijn. Wat dat is? Daar schrijf ik binnenkort een nieuw artikel over.

1. Eerst een Google account! 

Om een Google Bedrijfsprofiel aan te maken, heb je allereerst een Google account nodig. Dat hoeft trouwens geen Gmail account te zijn. Je kunt ook een Google account aanmaken met een zakelijk, eigen e-mailadres.

Heb je al een Google account? Ga dan direct naar stap 2.

  1. Klik hier om een account aan te maken voor jouw bedrijf.
  2. Geef je naam en achternaam op.
  3. Vul een gebruikersnaam in: dit kan een eigen @gmail.com e-mailadres worden of kies voor ‘mijn huidige e-mailadres gebruiken’ en voer je zakelijke, eigen e-mailadres in. Wanneer je voor het laatste kiest, is er een tussenstap waarmee je dit e-mailadres verifieert met een code.
  4. Kies een sterk wachtwoord

2. Voeg een Bedrijfsprofiel toe

Met een Google account kun je een bedrijfsprofiel toevoegen of claimen. Ga naar https://www.google.com/maps/ en zoek op of er je bedrijf al een vermelding heeft op Google Maps.

Wanneer jouw bedrijf al een vermelding heeft, moet jij het eigenaarschap claimen:

  1. Geef in de zoekbalk de bedrijfsnaam op.
  2. Klik op de bedrijfsnaam en kies de juiste.
  3. Klik op Dit bedrijf claimen
  4. Selecteer een verificatieoptie en doorloop de stappen

Is er nog geen vermelding? Dan maak je zelf je bedrijf als nieuwe vermelding aan:

  1. Voer het adres in de zoekbalk in
  2. Kies voor ‘Je bedrijf toevoegen’
  3. Bouw je Bedrijfsprofiel op door de stappen te doorlopen

Ook nu geeft Google duidelijk aan welke gegevens zij nodig hebben. Doorloop de stappen en vergeet niet om je bedrijfsprofiel te verifiëren. Zonder verificatie zal je bedrijf namelijk niet zichtbaar worden in Google Maps! Je verifieert je bedrijf door in een van de stappen je telefoonnummer in te voeren. Je ontvangt de verificatiecode dan via een sms (of via een spraakbericht). Wanneer je je telefoonnummer (nog) niet wilt opgeven, kun je er voor kiezen om de verificatiecode per post te laten toesturen. Let op: het duurt wel ca. 11 dagen voordat je de code ontvangt en dus ook tot je bedrijf zichtbaar is in Google Maps!

De meeste stappen spreken voor zichzelf. Hieronder zie je een aantal van de stappen met tips:

Google Bedrijfsprofiel aanmaken

          

 

3. Bedrijfsprofiel is klaar en de verificatie is gelukt!

Bezoek de komende dagen regelmatig je bedrijfsvermelding op in Google Maps of controleer wat de status is van de verificatie via jouw bedrijfsprofiel. Ga hiervoor naar https://business.google.com. Klik links op ‘Bedrijven’ en hier zie je je bedrijf staan met de status van de verificatie. Je kunt je Bedrijfsprofiel ook heel makkelijk vinden via de Google Apps:

 

 

4. Klaar om in te richten!

Is je bedrijf geverifieerd dan is het tijd om alles in te richten. Dit kun je overigens ook al doen voordat je bedrijf door Google geverifieerd is. Wanneer Google dit echter om de een of andere reden niet (direct) doet, is het misschien zonde van je kostbare tijd om het inrichten eerder te doen.

Ga weer naar je bedrijf via de 9 bolletjes. Je komt dan bij jouw bedrijfsvermelding uit:

Je ziet nu je bedrijf en kunt via de icoontjes je bedrijfsinformatie en foto’s toevoegen. Via het laatste icoontje kun je berichten plaatsen. Vul in ieder geval toe welke dienst of diensten je aanbiedt, vul de juiste categorie in, maak een mooie beschrijving (en vergeet hier jouw relevante zoekwoorden niet in te vullen!) en voeg een of meer mooie foto’s toe.

5. Gefeliciteerd!

Jouw lokale online vindbaarheid én impact is een stap groter geworden!

 

 

Heb je hulp nodig om het maximale uit jouw bedrijfspagina op Google en al jouw andere online marketing acties te halen? Neem contact op voor een gratis online startgesprek.

Online groeien?

Tijdens een online start gesprek met mij ontdek jij hoe ik jou kan helpen om met de juiste online marketing activiteiten jij meer – van de juiste – online aanvragen en boekingen gaat ontvangen.

Ook geef ik je tijdens ons eerste gesprek al gelijk 3 waardevolle tips waardoor jij jouw online zichtbaarheid, herkenbaarheid en vindbaarheid al een kleine, maar belangrijke stap vooruit kunt brengen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel dit artikel: