Over Mij

Foto Linda Hoorn

Met een enorme lach van oor tot oor liep ik in 2010 het kantoor van de Kamer van Koophandel uit.

Yes! Ik was ondernemer!

Ik had eindelijk besloten om mijn droom uit te laten komen. Ik verruilde de goede baan in loondienst voor een eigen bedrijf in de reisbranche. Ik stortte mij volledig op mijn reisonderneming en was er klaar voor om de mooiste reizen over de hele wereld te regelen voor mijn klanten. De eerste jaren kon ik iedere maand mijn bedrijfskosten betalen en heel af en toe hield ik iets over voor leuke dingen.

Ik was tevreden, want ik had ook een druk gezin met jonge kinderen die tijd van mij nodig hadden.

Schop onder mijn kont ...

Maar naar mate onze dochters groter werden, kreeg ik meer tijd voor mijn bedrijf. Eindelijk kon ik meer klanten blij maken met mooie reizen! Maar eerlijk is eerlijk, ook meer tijd om te groeien en voldoende inkomsten te genereren met mijn bedrijf. Zodat we financieel meer ruimte kregen en ook meer geld zouden overhouden voor onze dromen, zoals het maken van mooie reizen en ons droomhuis. Ik was namelijk niet alleen maar gaan ondernemen om andere mensen te helpen. Het was toch echt de bedoeling dat ik er een goed salaris mee zou verdienen.

Toen mijn man opeens een paar maanden zonder werk kwam te zitten, gingen mijn ogen open. De wens en wil om mijn bedrijf succesvol te maken was er al. Nu werd het ook nog eens noodzaak! Dus vol goeie moed ging ik hard aan het werk om klanten te vinden. 

Ik werd lid van een netwerkclub en ging daar wekelijks naar toe. Ik liet mooie foto’s van de prachtigste resorts zien op social media. Het kon niet anders dan dat mensen enthousiast werden van die mooie plaatjes en vakantietips.

Ja, enthousiast werden ze wel, maar klant? Nee, dat niet. Ik begreep echt niet wat ik fout deed. Ik volgde allerlei korte en veel gratis trainingen en probeerde weer wat nieuws. Het leverde me af en toe een nieuwe klant op maar niet altijd een klant die ik wilde helpen. Maar ja, de hypotheek moest betaald worden, dus ik kon geen “nee” zeggen. Het resultaat was wel dat ik weer veel te veel tijd en energie in een klant had gestoken dan dat ik er energie én genoeg van verdiende.   

Ik raakte er zo gefrustreerd van dat het mij zelf niet lukte om meer van de juiste klanten te vinden dat ik besloot om hulp in te schakelen. Ik kwam in contact met een business coach en volgde haar traject. Met behulp van haar begeleiding leerde ik eindelijk wat ik al die tijd fout had gedaan. Ik kwam tot het besef dat ik de klanten die ik het liefste wilde helpen helemaal niet via netwerkclubs kon bereiken. Ik zou mijn klanten online moeten gaan aantrekken en dat bleek helemaal waar te zijn. Ik leerde op welke manieren ik mij online zichtbaar moest maken. Hoe ik volgers kon aantrekken op social media die ook daadwerkelijk toekomstige klanten zouden worden. Hoe ik mijn website zo kon inrichten dat deze door de juiste klanten gevonden werd. Toen ik eenmaal door had waar en vooral hoe ik dan online aanwezig moest zijn, kwamen de (juiste) klanten bijna allemaal online bij mij binnen. De gezinnen en stellen die een verre rondreis wilden maken, maar ook de gezinnen met een gezinslid met een zorgvraag die zorgeloos op vakantie wilden.

Het werkt!

Voor mijn reisbedrijf had ik mijn doelen bereikt. Ik kon de mooiste reizen regelen en we konden opeens dat nieuwe mooie huis kopen.

Tegelijkertijd zag ik dat ik niet de enige (vrouwelijke) ondernemer ben die zichzelf veel te lang klein houdt. Moeite heeft met online marketing op een goeie manier inzetten. Zich niet op de juiste manier zichtbaar maakt. Het ene na het andere bericht op social media plaatst zonder dat duidelijk is wat ze aanbiedt en voor wie ze er is. Ik vind het zo zonde om te zien dat zij dezelfde fouten maken als ik destijds maakte, terwijl ik nu weet dat het helemaal niet nodig is om zo lang aan te modderen. Mijn ambitie om verder te groeien als onderneemster lukte en nu kwam daar een nieuwe droom bij. Mijn nieuwe bedrijf “Meer Online Impact” werd geboren en is ingeschreven bij de KvK. Yes!

Ik geloof namelijk dat elke kleine of zelfstandig ondernemer met behulp van een goede online marketing strategie – en deze daadwerkelijk op een simpele en vooral sociale manier uit te voeren – meer van de juiste klanten gaat aantrekken, impact gaat maken en zo groot kan worden als zij wil. 

Wat je over mij moet weten

Ik ben eigenwijs, rustig en extreem geduldig. Maar aan dat geduld zit, en dit kan heel lang duren, wel een grens. Van negatieve mensen krijg ik de kriebels en als iemand blijft zeggen dat iets niet kan dan raakt dat eindeloos lijkende geduld toch een keertje op. Ik geloof namelijk dat alles kan. Als je het maar wilt. Ik weet uit ervaring dat je met kleine stapjes en veel doorzettingsvermogen eigenlijk alles kan bereiken. Opgeven doe ik dus niet zo snel. Ik ben heel nieuwsgierig, maar jouw geheimen zijn 100% veilig bij mij. Misschien komt het dat ik uit een Noord-Hollands dorp kom, maar ik kan af toe heel bot uit de hoek komen. En dat bedoel ik dan helemaal niet lelijk. Dat is mijn onhandige manier om eerlijk te zeggen wat ik ergens van vind. De meeste mensen in mijn omgeving vinden mij overigens vooral lief, aardig en .. geduldig 😉

Typisch "Lin"